אם עד היום רוב הנוסעים רכשו ביטוח נסיעות לפני טיסתם, יתכן ונראה את פוליסת ביטוח הנסיעות הופכת למוצר חובה לפני עלייה למטוס. לצד ביטוח זה, כנראה שנצפה בגידול משמעותי בהצטרפות לביטוח ביטול נסיעה, אשר עד לחודש מרץ השנה היה משווק על ידי שתי בחברות בלבד – הראל והפניקס, ובחודשים אלו משווק על ידי הפניקס בלבד. חברות נוספות יכנסו לשוק זה, והצרכנים ירוויחו.
ביטוח הנסיעות לחו"ל היה מוצר עם תמחור יחסית פשוט שכולנו הכרנו. סביב 2$ ליום יכולנו לרכוש חבילה בסיסית טובה לטיול שלנו, ולהרחיב את הפוליסה בהתאם לסוג החופשה שלנו, לדוגמא: ספורט אתגרי, ספורט חורף, ביטוח למכשירים אלקטרוניים ועוד. נראה כי התמחור החדש הולך להיות מורכב יותר. חברות הביטוח יכניסו למשוואה נתונים חדשים שלא הכרנו עד היום, כמו מדינות ירוקות או אדומות, והתמחור יהיה דינמי יותר ויושפע לא רק מהציע וביקוש, אלא גם מגרף התפרצות התחלואה בארץ היעד.
נתון מעניין שעלינו להכיר הוא עלות יום אשפוז בחו"ל. בישראל אנחנו משויכים למערכת הבריאות הציבורית ולקופות החולים שלנו, כך שעלויות אשפוז בבית חולים ציבורי הם נמוכות או לא קיימות כלל, ואילו בחו"ל עלות של יום אשפוז מגיעה גם ל- 10,000$ בארצות הברית. סיכון זה הלך וגבר עם התפשטות הקורונה בעולם, וחברות הביטוח לא תמחרו סיכון זה בתעריפים הקודמים שלהם. לצד זאת, כמעט כל הטיסות המסחריות בוטלו, כך שאם יש צורך בהטסה רפואית, האופציה היחידה היא הטסה פרטית, ועלותה יקרה יותר. חברות הביטוח כמובן חייבות לעמוד מאחורי כל פוליסה ששיווקו במידה וקיים צורך רפואי, אולם העמסת עלויות אלו גרמו לחברות התעופה להפסיק לשווק ביטוחי נסיעות, ואלו שהמשיכו לשווק, הפסיקו לבטח טיסות לארצות הברית, ואף הורידו כיסוי למקרה של ביטול הנסיעה.
הגל השני, שיבוא או לא יבוא, או אולי בעצם כבר כאן, לא הוסיף נחת למקבלי ההחלטות. חוסר הוודאות לגבי פתיחת השמיים, ומגבלות הטיסה שיבואו לצידן, יקבעו סטנדרט חדש של ביטוח. בנוסף, אוכלוסיות המוגדרות כחשופות יותר לקורונה, כמו בני הגיל השלישי, חולים בסכרת וכדומה, יקבלו תמחור נוסף, וחלקם אולי אפילו לא יבוטחו. וזאת לעומת התקופה הקודמת, בה ניתן היה להצטרף לביטוח גם עד גיל 120.
ומה יהיה כשנגיע לשדה התעופה ? מסתמן כי חברות התעופה יבצעו בדיקות חום לפני עליה למטוס, ואולי אף בדיקות קורונה. במידה ויתגלה נוסע עם סימפטומים, הוא לא יורשה לעלות לטיסה, וחברת הביטוח תיצרך לממן את הוצאות הפסד הטיסה. במידה וזה יקרה בטיסת חזור לישראל, מדובר על הוצאות גבוהות של לינה וטיסה אחרת חזרה.
ונסיים בנימה אופטימית ? כי באמת חייבים. כולנו מחזיקים אצבעות ומקווים כי בתקופה הקרובה נוכל לחזור לשגרת חיים הכוללת גם נסיעות. עולם התעופה כנראה יהיה שונה, וגם עולם ביטוחי הנסיעות כנראה יורכב בצורה שונה. מיד עם חזרת ביטוחי הנסיעות, אנחנו נמשיך ללוות אתכם ביחד עם ההטבות המיוחדות שלנו שכולכם מכירים.
אז נתראה בנתב"ג ?